Pravidla her - Karty Almega
Hrací karty Almega
Počet karet dohromady – 108
Z toho: 26 – červených s obrázkem
26 – černých s obrázkem
26 – červených bez obrázku
26 – černých bez obrázku
4 – žolíky Almega
Slovník
Talon – hromádka karet, která zůstane po rozdání karet hráčům
Rub – zadní zakrývající část karty
Líc –přední odkrývající část karty
Almega – žolík, který nahrazuje každé písmeno
Body za karty:
Karty bez obrázku - 1 bod
Srdce - 2 body
Štít - 3 body
Čtyřlístek – 4 body
Živel – 5 bodů
Almega - 10 bodů
Symbolika znaků karet
Srdce – láska, cit, vztahy
Štít - síla, energie, výkon, práce
Čtyřlístek – štěstí, náhoda, osud
Živel - 5 element, duše, vůle, vnitrosvět
Povolená slova
Platí všechny slovní druhy včetně jejich skloňování s výjimkou citoslovcí.
Nepovolená slova:
Všechna vlastní jména (s výjimkou písmen řecké abecedy alfa, beta…), jednopísmenné výrazy, zkratky, značky, citoslovce, římské číslice, dvojhlásky, slang, nářečí, vulgarismy, poetismy, archaismy
www.almegacards.com
Pravidla her karet Almega
Delší slovo bere
Hráči: 2+
Karty: všechny
Každý hráč obdrží 7 karet. Všichni hráči na dohodnutý signál vyhodí naráz na stůl jednu anebo více karet lícem nahoru, dohromady minimálně 6. Z těchto karet se snaží hráči v časovém limitu poskládat co nejdelší slovo. Hráč s nejdelším slovem si ho vezme na svou hromádku karet. Tyto karty už dále nehrají. Zbylé karty zůstávají na stole a pokračují ve hře. V dalším kole si hráči doplní chybějící karty v ruce a opět hrají. Jestliže slovo nikdo nevytvoří, hraje se dále, dokud se to nepodaří. Na konci vyhrává hráč s největším počtem karet.
Pavouk
Hráči: 2+
Karty: všechny
Na stůl se položí karta Almega – trup pavouka. Každý hráč dostane 20 karet a snaží se jich zbavit doplňováním slov do pavouka – totiž vytvářením nožiček na jeho trupu. V každém tahu hráče se může doplnit anebo vytvořit pouze jedno slovo. Svisle i vodorovně. Slova nemusí být ucelená. Stačí, že se doplní část slova – začátek, střed či konec slova. Následuje další hráč, který toto slovo může doplnit, případně změnit ve smyslu: co leží, to neběží. Křížící slova - písmena musí dávat smysl. Jestliže hráč nedokáže doplnit slovo nebo jeho část, tahá si kartu z talonu a hraje další. Ten, kdo se první zbaví všech karet, vyhrává. V této hře se může uplatnit bodové ohodnocení slov s počítáním bodů ( viz. body za karty).
Wordy
Hráči: 2+
Karty: všechny
Každý hráč obdrží 7 karet. Rozdávající položí na stůl začínající kartu, například s písmenem P. První hráč položí kartu A a řekne “palec”. Další hráč už ale musí navázat na slabiku PA, ale má pouze R, a tak řekne “parkoviště”. Následující hráč musí vyložit na slabiku PAR atd. Jestliže následující hráč nemá vhodnou kartu, tak si buď z talonu tahá novou anebo vytvoří začátek nového slova z obrázkové karty. Hráči můžou vyložit i více karet najednou, pokud pasují do daného slova. Vyhrává ten, kdo se první zbaví všech karet.
PS: Q – Quassimodo – V případě, že hráč vyhodí tuto kartu, musí si další hráč za trest tahat z talonu 3 karty. Tuto kartu přebíjí pouze Q – Quijotte, se kterým se trest ruší.
Němé Wordy – Blafáček
Hráči: 2+
Karty: všechny
Totéž jako Wordy, akorát se nemluví.
První hráč na začínající kartu položí mlčky svoji kartu s pomyslným slovem. Následující hráč navazuje na vyložené karty – písmena, přičemž jeho slovo může být jiné než zamýšlel předchozí hráč. Pokud má další hráč pochybnost, zda takové slovo existuje, vysloví nahlas slovo Blaf. Předchozí hráč musí nahlas říci myšlené slovo. Pokud ho řekne a je platné, pochybující hráč si bere 3 karty. Pokud ho neřekne nebo je neplatné, bere si 3 karty blafující hráč. Hra pokračuje nasledujícím hráčem, který navazuje na položené karty nebo začne nové slovo položením obrázkové karty – začátek nového slova.
Skrytý poklad
Hráči: 2
Karty: podle pole
Na stole je libovolné pole karet, například 8 x 6 rubem nahoře – jsou zakryté. Hráč na tahu vždy odhalí dvě karty a poté jednu zakryje. Následuje další hráč. Ten také odhalí další dvě karty a jednu z nich zakryje. Hráč na tahu může z odkrytých písmen poskládat slovo, které si následně vezme k sobě. Vyhrává hráč, který má na konci hry nejvíc karet.
Slovexeso
Hráči: 2
Počet karet: 52 obrázkových
Princip hry je stejný jako u pexesa, přičemž v poli jsou pouze obrázkové karty a hledají se páry písmen.
Utopenci
Hráči: 2
Karty: část karet
Hráči si vymyslí v duchu stejně dlouhá slova např. na 5 písmen a karty daného slova si vyhledají v talonu. Potom si každý z hráčů vezme z talonu dalších 20 karet a zamíchá je se svým slovem. Následně každý hráč vyloží svoje karty lícem nahoru proti sedícímu hráči tak, že vytvoří pole 5x5 karet. Úkolem hráčů je v každém tahu trefit utopené správné písmeno tajného slova soupeře - utopence. Pokud ho uhodnou, vezmou si ho a hádají dál. Pokud ho neuhodnou, následuje protihráč. Vyhrává ten, kdo dříve vyloví utopence a uhodne jeho tajné slovo.
Šibenice
Hráči: 2
Karty: část karet
Každý hráč si vymyslí stejně dlouhé tajné slovo. Následně vybere z talonu karty tohoto slova a vyskládá je zamíchané rubem nahoru - zakryté před sebe. V každém tahu hádá hráč jedno písmeno tohoto tajného slova. Uhádne-li, protivník dané písmeno odhalí. Pokud neuhodne, pokračuje soupeř. Takto hra pokračuje, dokud někdo z hráčů neodhalí všechna písmena. Hra tímto ale nekončí. Hráč zvítězí, až když přijde na soupeřovo tajné slovo. Na to má ale vždy jen jeden pokus.
Enigma
Hráči: 2
Karty: všechny
Hráč si vymyslí tajné slovo, které vytvoří z karet a zamíchané vyloží lícem nahoru před soupeře. Ten musí v časovém limitu toto slovo uhodnout. Pokud se mu to podaří, bere si soupeřovo slovo k sobě. Pokud ne, hráč, který dané slovo vymyslel, prozradí, jaké to bylo a bere si ho k sobě zpátky. Hra pokračuje soupeřem, který postupuje stejně. Délka tajných slov je dobrovolná. Vítězí hráč s největším počtem karet.
Slovní žolík
Hráči: 2+
Karty: všechny
Každý hráč obdrží 14 karet. Hráči mají za úkol vytvořit z vlastních karet co nejrychleji dvě slova: minimálně jedno ze 4 písmen a druhé z 3 písmen. Pokud to dokáže, vyloží je na stůl. Následuje další hráč. Pokud hráč nedokáže poskládat slova, která by vyložil, vyhazuje jednu zbytečnou kartu a doplní druhou z talonu. Hráč, který už vyložil, se snaží vyložit další karty na stůl vytvořením nebo doplněním dalších slov i těch soupeřových. Kdo se dokáže zbavit všech karet jako první, vyhrává. Poslední karta vyhrávajícího hráče musí zakrýt hromádku odložených karet.
Houby
Hráči: 2+
Karty: všechny
Na stole se vytvoří pole karet lícem nahoru, řekněme 8 x 7. Hráč v časovém limitu musí v tomto poli najít houby – písmena, ze kterých vytvoří slovo. Tato písmena - houby odebere ze stolu a z talonu doplní nové karty na prázdná místa. Následuje další hráč. Pokud to však v časovém limitu nestihne, hraje opět soupeř. Takhle se pokračuje, dokud se všechny karty nepoužijí a už není možné vytvořit žádné slovo. Vyhrává ten, kdo má na konci nejvíc karet.
Pohádka: A v tom...
Hráči: 1+
Karty: 52 obrázkových + 4 Almegy
Hraje se pouze s obrázkovými kartami. Karty se zamíchají, ale nerozdávají, jsou zakryté a zůstávají v talonu rubem nahoru. Začínající hráč vezme z talonu první kartu, otočí ji obrázkem nahoru a začne pohádku tak, že se v ní musí vyskytovat slovo obrázku na kartě: “Bylo nebylo, bylo jednou jedno vajíčko” – na kartě je obrázek vejce. Může začít příběh o vejci, ale nemusí. Může začít asociací např.: “Bylo nebylo, žil jednou jeden stařík, který čekal až mu slepička snese vajíčko.” Pokud už neví jak dál, posouvá tah dalšímu hráči formulkou: “a v tom…” V této hře nikdo nevítězí, ale vznikne nová pohádka.
Slovní pasians - solitér
Hráči: 1
Karty: všechny
Hráč ze všech karet skládá slova, aby mu zůstalo co nejméně nepoužitých karet.
Mistrovství je, když použije na slova všechny karty.
Absolutní mistrovství je, když ze všech karet poskládá smysluplné věty.
Geniální mistrovství je, když ze všech karet poskládá příběh.
Abecední pasians - solitér
Hráči: 1
Karty: 52 obrázkových + 4 Almegy
Hra je téměř stejná jako klasický pasians - solitér. Na volná 4 pole se mohou vyložit pouze Almegy, přičemž nad první musí být uložena abecední postupka od A po M červené barvy a nad druhou stejná postupka ale černé barvy. Nad třetí Almegou je postupka od N po Z červené barvy a nad čtvrtou postupka od N po Z černé barvy. Vyplnit prázdný sloupec na ploše mohou pouze karty M a Z obou barev (jako králové v solitéru). Ve sloupcích se vytvářejí barevně střídající se postupky (černé a červené) sestupně tzn.: M,L,K,J atd... a Z,Y,X...
Smyslem hry je nad každou Almegou vytvořit stejně barevné abecední postupky od A do M obou barev a od N do Z také obou barev.
Almega Poker
Hráči: 2+
Karty: všechny
Každý hráč dostane na ruku 2 karty. V prvním kole všichni hráči sázejí, navyšují a dorovnávají. Pak bankéř na stůl položí 3 karty. Každý hráč se snaží ze svých a z karet na stole poskládat co nejdelší slovo. Zároveň si může ještě vyměnit obě karty, pokud mu ty jeho nevyhovují. Hráči v druhém kole to buď vzdají a nehrají nebo sázejí dále na svoje slovo. Každou sázku musí následující hráč dorovnat nebo navýšit. Při sázení hráči karty ještě neodhalují. Kdo si nedorovná nebo nenavýší, vypadává. Hra pokračuje dalším kolem, kde bankéř doplní na stůl čtvrtou kartu. A zase se postup opakuje. Hráč navyšuje sázku. Další dorovná nebo navýší. Kdo nedorovná nebo nenavýší, vypadává. Nakonec bankéř odhalí pátou kartu. Tak to pokračuje, dokud všichni nedorovnají a nikdo nenavýší. Potom každý odhalí svou kombinaci písmen. Vyhrává hráč s nejsilnějšími kartami.
Tabulka síly karet:
1- Postupka 3 karet jedné barvy: ABC
2- Postupka 4 karet jedné barvy: ABCD
3- Slovo na 5 písmen: SLOVO
4- Slovo na 5 písmen jedné barvy: SLOVO
5- Slovo na 6 písmen: ALMEGA
6- Slovo na 6 písmen jedné barvy: ALMEGA
7- Slovo na 7 písmen: ŠAMPION